Happy Hands
Opdrachtgever: Hogeschool Utrecht
Opdracht: Er is gevraagd om een vrij concept te bedenken. Van te voren wordt er nog niet bepaald waar het concept toe gaat leiden. Dit komt pas aan de orde nadat de ideeën verder zijn uitgewerkt. Het thema ‘mode’ is gekozen om mee aan de slag te gaan. Naar dit thema wordt onderzoek gedaan en kan mee worden geassociëerd. Er wordt geen rekening gehouden met vaste kaders, briefing, doelstellingen, eisen en wensen. De kaders van het eindwerk, het onderwerp, het concept, de bijpassende media en een bij het concept passende presentatie vorm worden zelf bepaald.
Concept: Happy Hands
We moeten meer respect hebben voor een kledingstuk. Kleding maken is mensenwerk. Alle arbeiders – ongeacht geslacht, leeftijd, land van herkomst, wettelijke status, arbeidsstatus of locatie, of enige andere grond – hebben recht op een goede en veilige werkplek, waar hun basisrechten worden gerespecteerd.
Nog veel te weinig mensen staan er bij stil hoe een kledingstuk wordt gemaakt wanneer zij hun kleding kopen.
Door middel van de Happy Hands campagne worden mensen meer bewust van de slechte arbeidsomstandigheden waaronder een kledingstuk gemaakt wordt.
In mijn conceptdagboek is mijn proces te zien hoe ik tot het uiteindelijke concept ben gekomen.

